Towarzystwo
Społecznych Działań na Rzecz Dzieci i Młodzieży „RAZEM
W PRZYSZŁOŚĆ” w Namysłowie jest realizatorem zadania publicznego pt.: „USŁUGI
DLA DZIECI I MŁODZIEŻY WYMAGAJĄCEJ WSPARCIA”. W ramach zadania
w miesiącu listopadzie przeprowadzono szereg zajęć i warsztatów w Niepublicznym
Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym „RAZEM W PRZYSZŁOŚĆ” w Stobrawie ul. Witosa
30, 46-090 Popielów oraz Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym Towarzystwa „RAZEMW
PRZYSZŁOŚĆ” w Namysłowie ul. Piastowska 8 46-100 Namysłów. Wsparciem objętych
zostało 32 uczestników w wieku od 14 do 18 lat.
Podczas wszystkich podjętych działaniach
uczestnicy mieli możliwość integracji
z rówieśnikami, aktywnie spędzali czas wolny, wzmacniali więzi społeczne.
Rozwijali logiczne myślenie, rozwijali swoje zainteresowania oraz pasję.
Przeprowadzono zajęcia z zakresu:
Warsztaty plastyczne:
01.04.2025r. Uczestnicy na zajęciach tworzyli okładkę do swojej ulubionej książki różnymi technikami, wyklejanka, kredka, farba akrylowa. Każdy z uczestników miał opowiedzieć jaki książki lubi czytać i co wnoszą w jego życie.
02.04.2025r. Uczestniczki podczas warsztatów
plastycznych wykonywały zające wielkanocne. Do pracy potrzebowały tekturę,
sznurek jutowy, klej na gorąco, jutę, watę
i kolorowe materiały. Rozpoczęły od wycięcia kół (brzuszków i głów), łapek i
uszu z tektury. Następnie przyklejały do tekturowych elementów sznurek jutowy,
jutę i kolorowe materiały. Wykonane elementy połączyły w całość tworząc zająca.
Do wykonania ogonka użyły waty. Praca wymagała precyzji i skupienia.
03.04.2025r. Uczestnicy na zajęciach przygotowywali ozdoby Świąteczne Wielkanocne. Stroiki , malowanie jajek różnymi technikami, wykonywali również prezenty dla swoich bliskich związane z Wielkanocą.
08.04.2025r. Uczestnicy dokańczali swoje ozdoby świąteczne oraz rozpoczęli pracę nad wykonaniem bociana z włóczek. Wykonanie polega na wykonaniu dwóch pomponów oraz stworzenie z nich bociana.
Zajęcia usamodzielniające:
W dniu 05.04.2025 odbyły się zajęcia poświęcone tematyce wyrobienia nawyku dbania o swoje zdrowie oraz komunikacji z lekarzami. Celem spotkania było zwiększenie świadomości uczestników na temat wpływu codziennych wyborów na zdrowie fizyczne i psychiczne oraz zachęcenie do wprowadzenia zdrowych nawyków w codziennym życiu, a także jak powinna wyglądać prawidłowa komunikacja z medykami.
W
dniu 25.04.2025r. podczas zajęć uczestnicy zdobywali
praktyczne umiejętności
z zakresu wypełniania druków urzędowych oraz planowania gospodarowania własnym budżetem
domowym. W pierwszej części spotkania uczestnicy poznali różne rodzaje
formularzy i dokumentów, z którymi można spotkać się w codziennym życiu – m.in.
wnioski, podania, formularze meldunkowe czy proste dokumenty urzędowe. Uczyli
się, jak poprawnie je wypełniać, na co zwracać uwagę, oraz jak unikać
najczęstszych błędów. Druga część zajęć poświęcona była tematyce zarządzania
finansami osobistymi. Uczestnicy poznali podstawowe pojęcia związane z budżetem
domowym – przychody, wydatki stałe i zmienne, oszczędności. W ramach ćwiczeń
praktycznych planowali własny budżet, ucząc się podejmowania racjonalnych
decyzji finansowych, ustalania priorytetów oraz przewidywania skutków
nadmiernych wydatków. Zajęcia miały na celu rozwijanie samodzielności,
odpowiedzialności oraz przygotowanie do świadomego i odpowiedzialnego
funkcjonowania w dorosłym życiu.
Warsztaty arteterapii
W
dniu 07.04.2025r.
oraz 09.04.2025r. odbyły się zajęcia z zakresu
choreoterapii, wykorzystano taniec intuicyjny, ta forma bardzo dobrze łączy
ciało, emocje i umysłu, a także pozwala na rozwijanie głębszej więzi z samym
sobą. Choreoterapia, czyli terapia tańcem
i ruchem, wykorzystuje naturalną zdolność ciała do wyrażania emocji, stresu i
doświadczeń poprzez ruch, co może przynieść ulgę i uzdrowienie po całym dniu. Taniec
intuicyjny okazał się świetna formą dla uczestniczek ponieważ, nie musiały
opierać się na nauce konkretnych kroków czy choreografii, ale miały możliwość
swobodnego wyrażania siebie przez ruch jaki im w tym momencie podpowiadało
ciało. W trakcie zajęć uczestniczki miały możliwość rozpoznawania i uwalnianiu
zablokowanych emocji, poznawały świadomość sowiego ciała, otrzymały poczucie
swobody i wolności. Warsztaty odbyły się we wcześniej przygotowanej sami gdzie
panowała miła, przyjazna atmosfera. Dziewczęta miały możliwość przeżycia
wewnętrznego relaksu oraz wytańczenia emocji nagromadzonych w ciągu dnia. Na
zakończenie zajęć odbyła się shavasana czyli jedna z elementów
jogi- przyjęto to postawę leżącą, w której całe ciało było rozluźnione, a umysł
miał okazję na pełen odpoczynek.
23.04.2025r.
Z uczestnikami wybraliśmy się w plener. Zadanie polegał aby każdy
z uczestników usiadł w wybranym miejscu przez siebie i określił obszar jaki
nakreśli na kartce papieru za pomocą węgla. W pracy trzeba był uwzględnić głosy
zwierzą poprzez narysowanie jakie zwierzę wydaje takie odgłosy. Uczestnicy
kilka razy przemieszczali się po tym terenie
i rysowali co dla nich jest ważne w przyrodzie i jakie odczucia im towarzyszą.
Warsztaty kulinarne:
W dniu 1.04.2025r.
grupa przygotowała prostą sałatkę z selerem konserwowym. Dziewczyny
przygotowały wszystkie składniki- odcedziły seler, kukurydzę oraz fasolę
z zalewy. Następnie pokroiły składniki tj. ogórki, paprykę, szynkę. Wszystkie
składniki razem połączyły z majonezem.
W dniu 1.04.2025r.
grupa również przygotowała sałatkę z ryżem, tuńczykiem
i warzywami. Dziewczyny według instrukcji ugotowały ryż tak aby nie był
rozgotowany. Odsączyły tuńczyka, kukurydzę oraz suszone pomidory z zalewy,
pokroiły warzywa tj. ogórki konserwowe i paprykę. Wśród uczestniczek jest
weganka, która również bez problemu przygotowała sobie zmodyfikowaną wersję bez
tuńczyka. Wszystkie składniki dziewczyny połączyły z majonezem oraz doprawiły
do smaku solą i pieprzem.
Warsztaty rękodzielnictwa:
05.04.2025 r. uczestnicy
podczas zajęć tworzyli ozdoby Wielkanocne – zajączki, jajka makramowe. W
pierwszej kolejności zapoznano uczestników z materiałami, które zostaną użyte
podczas zajęć w tym sznurki, miarę krawiecką, nożyczki, sklejka w postaci
królika, jajko ze sklejki, ozdoby wielkanocne oraz klej na gorąco. Dokonano
instruktażu podczas którego omówiono rodzaje sznurka, kolory sznurka jak
również wykonano dwa sploty makramowe, które zostały dowolnie wykorzystane
przez uczestników, dokonano również instruktażu prawidłowego użycia kleju na
gorąco. Kolejno przystąpiono do tworzenia ozdób w postaci królika z makramy.
Uczestnicy dobrali kolorystykę według własnego uznania, odmierzyli
i naszykowali sznurki do tworzenia makramy. Po czym rozpoczęli tworzenie
makramy
w postaci zająca wielkanocnego, jajka, instruktor służył uczestnikom pomocą,
gdy zaistniała taka potrzeba. Po stworzeniu zająca wielkanocnego uczestnicy
mogli ustroić wykonaną pracę według własnego uznania. Uczestnicy tworzyli w/w
ozdoby z myślą o świętach Wielkanocnych oraz o możliwości obdarowania
rękodziełem swoich bliskich
10.04.2025
r. -uczestnicy podczas zajęć również tworzyli ozdoby
Wielkanocne w tym zajączki (inny rodzaj) oraz jajka wielkanocne. W pierwszej
kolejności zapoznano uczestników z materiałami, które zostaną użyte podczas
zajęć w tym sznurki, miarę krawiecką, nożyczki, sklejka w postaci królika,
ozdoby wielkanocne oraz klej na gorąco. Dokonano instruktażu podczas którego
omówiono rodzaje sznurka, kolory sznurka jak również wykonano dwa sploty
makramowe, które zostały dowolnie wykorzystane przez uczestników, dokonano
również instruktażu prawidłowego użycia kleju na gorąco. Kolejno przystąpiono
do tworzenia ozdób
w postaci zająca z makramy. Uczestnicy dobrali kolorystykę według własnego
uznania, odmierzyli i naszykowali sznurki do tworzenia makramy. Po czym
rozpoczęli tworzenie makramy w postaci zająca wielkanocnego, po wykonaniu
zająca kolejno przystąpiono do tworzenia kolejnej ozdoby w postaci jajka
wielkanocnego. Instruktor służył uczestnikom pomocą, gdy zaistniała taka
potrzeba. Kolejno stworzono jajka wielkanocne po uprzednim instruktażu. Po
stworzeniu zająca wielkanocnego, jajka uczestnicy mogli ustroić wykonaną pracę
według własnego uznania. Uczestnicy tworzyli w/w ozdoby z myślą o świętach
Wielkanocnych oraz o możliwości obdarowania rękodziełem swoich bliskich. Biorąc
pod uwagę znajomość podstawowych splotów, jak również trening na zajęciach,
udało się wykonać większą ilość ozdób. Na koniec zajęć wszystkie ozdoby zostały
spakowane w formie prezentów.
26.04.2025 r. -uczestnicy podczas zajęć również tworzyli ozdoby w postaci chmurki makramowej. W pierwszej kolejności zapoznano uczestników z materiałami, które zostaną użyte podczas zajęć w tym sznurki, miarę krawiecką, nożyczki, sklejka w postaci królika. Dokonano instruktażu podczas którego omówiono rodzaje sznurka, kolory sznurka jak również wykonano dwa sploty makramowe, które zostały dowolnie wykorzystane przez uczestników. W pierwszej kolejności uczestnicy zaprojektowali ozdobę, dokonali doboru odpowiedniej kolorystyki, kolejno przystąpiono do odmierzania, wyliczenia potrzebnego materiału do wykonania pracy. Na tym etapie uczestnicy dokonali docięcia wybranych sznurków, po czym rozpoczęli tworzenie makramy w postaci chmurki makramowej. Instruktor służył uczestnikom pomocą, gdy zaistniała taka potrzeba.
Uczestnicy tworzyli w/w ozdoby z myślą o wiośnie, o obdarowaniu bliskich jak również o ozdobie swojego pokoju, Biorąc pod uwagę znajomość podstawowych splotów jak również trening na zajęciach udało się wykonać większą ilość ozdób. Na koniec zajęć wszystkie ozdoby zostały spakowane w formie prezentów. Na koniec zajęć dokonano podsumowania, przypomniano o rodzajach sznurka, rodzajach poznanych splotów, przypomniano wszystkie zajęcia, dokonano projekcji zdjęć z poprzednich zajęć. Uzyskano informację zwrotną od uczestników. Uczestnicy przed pierwszymi zajęciami byli sceptycznie nastawieni do makramy. Okazało się jednak, że zajęcia z makramy były dla nich chwilą wytchnienia, spokoju oraz poszerzeniem umiejętności manualnych. Doceniali czas spędzony w przyjaznej atmosferze. Podczas zajęć czuli się dobrze.
27.04.2025 r. Na zajęciach uczestniczki stworzyły własne łapacze snów – wyjątkowe ozdoby o symbolicznym znaczeniu. Podczas warsztatów dziewczyny nauczyły się wykonywać charakterystyczne sieć pajęcze wewnątrz obręczy, a następnie miały okazję dać upust swojej kreatywności, ozdabiając dzieła makramowymi warkoczami, tasiemkami, koralikami oraz piórkami. Zajęcia były nie tylko okazją do nauki nowych technik rękodzielniczych, ale także formą relaksu i wyrażenia siebie poprzez sztukę.
Warsztaty muzyczne:
02.04.2025r. Prezentacja dla grupy warsztatowej pierwszej wersji teledysku do utworu "Brudna prawda". Rozpisanie poprawek. Praca nad drugim utworem muzycznym. Wybór bitu i tworzenie pierwszych tekstów.
03.04.2025r.
Prezentacja dla grupy warsztatowej zdjęć do utworu: „Dla tych co pamiętają”.
Rozpisanie poprawek. Praca nad drugim utworem muzycznym. Wybór bitu
i tworzenie pierwszych tekstów.
24.04.2025r. Rejestracja zdjęć do teledysku. Uczestnicy warsztatów realizowali zdjęcia do teledysku. Wykorzystane do tego została sala bokserska (Kuźnia Boksu w Opolu). Uczestnicy poznali jak wygląda realizacja profesjonalnego teledysku. Popracowali również nad swoją grą aktorską, mimiką twarzy i ruchami. Przełamali swój strach i motywowali się do dalszej pracy.
Zajęcia sportowe- Fitness:
03.04.2025r. Ćwiczenia wzmacniające i ujędrniające dolne partie mięśniowe ciała takie jak brzuch, pośladki, uda.
08.04.2025r.
Ćwiczenia na wszystkie partie ciała z użyciem gum oporowych
i ciężarków. Zajęcia zakończyły się dłuższym rozciąganiem.
10.04.2025r. Ćwiczenia wzmacniające i ujędrniające dolne partie mięśniowe ciała takie jak brzuch, pośladki, uda.
10.04.2025r.
Zajęcia rozpoczęte rozgrzewką w rytm muzyki, przygotowują nasz organizm do
intensywnego wysiłku fizycznego, a zarazem rozwijają poczucie rytmu
i równowagi u ćwiczących. Po rozgrzewce przeszliśmy do zasadniczego treningu
,,Tabata” . Jest to krótki trening interwałowy angażujący wszystkie mięśnie
naszego ciała powoduje
u ćwiczących tzw. dług tlenowy – ten z kolei pozwala spalić tkankę tłuszczową
długo po treningu. Zajęcia kończyły się ćwiczeniami rozwijającymi naszą gibkość
i ruchomość
w poszczekanych stawach oraz jogą w celu uspokojenia organizmu.
22.04.2025r.
Zajęcia rozpoczęte rozgrzewką w rytm muzyki, przygotowują nasz organizm do
intensywnego wysiłku fizycznego, a zarazem rozwijają poczucie rytmu
i równowagi u ćwiczących. Po rozgrzewce przeszliśmy do zasadniczego treningu.
Obejmował on wzmocnienie mięśni brzucha i pleców, Były to głownie ćwiczenia
aerobowe przy wykorzystaniu ciężarków, gum. Zajęcia kończyły się ćwiczeniami
rozwijającymi naszą gibkość i ruchomość w poszczekanych stawach oraz jogą w
celu uspokojenia organizmu.
23.04.2025r.
Ćwiczenia na wszystkie partie ciała z użyciem gum oporowych
i ciężarków. Zajęcia zakończyły się dłuższym rozciąganiem.
24.04.2025r.
Zajęcia
rozpoczęte rozgrzewką w rytm muzyki, przygotowują nasz organizm do intensywnego
wysiłku fizycznego, a zarazem rozwijają poczucie rytmu
i równowagi u ćwiczących. Po rozgrzewce przeszliśmy do zasadniczego treningu
,,Tabata”. Jest to krótki trening interwałowy angażujący wszystkie mięśnie
naszego ciała powoduje
u ćwiczących tzw. dług tlenowy – ten z kolei pozwala spalić tkankę tłuszczową
długo po treningu.
Zajęcia kończyły się ćwiczeniami rozwijającymi naszą gibkość i ruchomość w poszczekanych stawach oraz jogą w celu uspokojenia organizmu.
Wycieczka jednodniowa Pokrzywna
W
dniu 4 kwietnia 2025 r. odbyła się wycieczka do Pokrzywnej, w której uczestnicy
mieli okazję wziąć udział w wielu ciekawych atrakcjach edukacyjnych i
rekreacyjnych. Pierwszym punktem programu było zwiedzanie zagrody Alpak, gdzie
uczestnicy poznali zwyczaje tych wyjątkowych zwierząt. Następnie odbyły się
warsztaty rękodzielnicze, podczas których każdy mógł wykonać własnoręcznie
obraz z wełny alpaki. Po obiedzie grupa udała się do Parku Rozrywki Rosenau.
Wśród zaplanowanych atrakcji znalazły się: kino 5D, przejazd kolejką,
korzystanie z trampolin, zjazdy na oponach oraz zwiedzanie kopalni złota
z przewodnikiem, który przybliżył historię i ciekawostki związane z wydobyciem
tego kruszcu.
Ostatnim
punktem programu były warsztaty bębniarskie. Uczestnicy zapoznali się
z budową instrumentu, poznali jego rodzaje oraz podstawowe techniki gry. Pod
okiem instruktora uczyli się wydobywania dźwięków w różnych tonacjach oraz
tworzyli proste rytmiczne kompozycje, które wspólnie wykonywali. Na zakończenie
odbyło się podsumowanie dnia. Uczestnicy dzielili się swoimi wrażeniami i
odczuciami związanymi z przebiegiem wycieczki. Wszyscy wrócili pełni
pozytywnych emocji, nowych doświadczeń
i niezapomnianych wspomnień.